פעילויות במסגרת תוכנית "אדם וסביבה" בבית ספר יהלום

בחטיבה הצעירה, בכיתות א-ב , פוגשים התלמידים שעתיים בשבוע, מורה המגיע מתחום החינוך האנתרופוסופי. בשיעורים אלו הדגש אינו על הקניית יידע כי אם על יצירת ריתמוס (שגרה ) קבועה , הבאה לידי ביטוי במקצבים, תנועות ודקלומים.

השיעורים מתבססים על הרעיון המרכזי הקשור בתכנית ומתבטאים בצורות שונות – על פי מיומנויות המורה. כמו כן מותאמת התכנית כל שנה לכח האדם, למגבלות הקורונה ועוד.

לדוגמא: "סיפורים מרפאים" , שהם סיפורים המפעילים אצל הילדים את עולם הנפש – רגש והדמיון ובהמשך להם עבודות אומנותיות – כל סיפור מסופר במשך חודש – חודש וחצי והסיפורים אינם מלווים בתמונות אלא מתבססים על עולם התמונות שהילדים יוצרים לעצמם. השיעורים מלווים בברכות קבועות שהילדים מברכים את העבודה ואת עצמם.

לדוגמא: מלאכות כגון אריגה בנול, סריגת אצבעות ועוד. בחלק מכיתות החטיבה הצעירה משמשות מיומנויות אלו ככלי למתן מענה לילדים המתקשים להתרכז גם בשיעורים מקצועיים שונים.

בכיתות ג -ו' התוכנית מתבססת על הצורך של הילדים להיפתח בהדרגה לסביבה המקיפה אותם הן ברמה האישית (ג.) והן ברמה החברתית (ד- ו).

לדוגמא: כיתות יוצאות אחת לשבוע – שבועיים לסיורים ופעילות בסביבה הקרובה -בפארק העירוני, ביובל העליון של נחל חרוד או בשכונה – כל הפעילויות מתבססות על חוויה, יצירה והתנסות והן אינן מכוונות יידע כי אם מכוונות עשייה.

לדוגמא: פעילות בשילוב עם "רשות הניקוז" של פרוייקט "שומרי הנחל

לדוגמא: מעגלי פעילות מגדריים בכיתות ו

לדוגמא: תכנית מיוחדת שכבר הפכה לשם-דבר ברובע יזרעאל ובה כל כיתה מאמצת גן ילדים ומגיעה לגן זה מדי שבוע לפעילות של שעתיים במסגרת מערכת השעות של הכיתה ושל הגן. הקשר שנוצר בין הילדים, שכולם תושבי אותה השכונה הוא עמוק וחם וילדי הגן ממתינים בציפייה ליום ולשעה שבה מגיעים ילדי ביה"ס. הילדים הגדולים מכירים בערכה של נתינה הלכה למעשה ומתמודדים עם שאלות כגון – עד כמה אני יכול לוותר על הצורך הרגעי שלי בכדי לתת לילדים את מבוקשם, מה יש בי שאותו אוכל להעניק לאחר – שאלות שפוגשות מציאות הלכה למעשה, ולא "שיח על" – פעולה ולא תאוריה. בשנה האחרונה פעלו כיתות ביה"ס ב 5 גנים ברובע ובשנה הבאה תתרחב הפעילות ל 6 גנים.